lördag, november 29, 2008

Ett litet tecken säger mer än tusen ord...

Vår tids mest missbrukade skrivtecken är helt klart semikolon. Det har blivit ett slags modetecken, något man använder för att man tycker att det ser lite världsvant ut. Eller så används det som ett alternativt kolon, för att man kanske tycker att det ser lite hippare ut. Klar prettovarning. Det avslöjar bara att man faktiskt inte vet vad ett semikolon står för.

Semikolon är ett skiljetecken som används när man vill avgränsa två satser som inte kan avgränsas med antingen punkt eller komma. Det vill säga aldrig. Egentligen. Läs vilken stor författare som helst, modern eller klassisk, historieberättare eller poet - det är ytterst ovanligt att man någonsin hittar ett semikolon i deras verk. Men man kan hitta två-tre stycken bara i ett mail från en arbetskollega, alltid i sammanhang där tecknet de egentligen borde ha använt är kolon eller tankstreck. Aldrig istället för punkt eller komma, vilket är vad det är till för.

Att Patrick Ekwall är en sliskig, narcissistisk tönt är ingen nyhet, men i veckans Ekwall vs Lundh slog hans klädval alla rekord. Att sitta i TV vid 43 års ålder iförd en t-shirt med texten The Masturbation Army är så pubertalt att man undrar om idioten tror att han är 16 år och punken just har återuppstått. PA Gullö, kom tillbaka...

Det lustiga är att ingen någonsin har skrivit ett semikolon på en svenskalektion i skolan. Ingen. Och ingen svenskalärare har någonsin uppmanat någon att göra det. Ingen. Så man kan verkligen fråga sig varför folk plötsligt börjar använda det tio år efter skolavslutningen?

Min gamle journanlistikmentor hävdade att man helt kunde avskaffa semikolon eftersom man alltid kunde använda punkt eller komma istället. Han hade själv aldrig använt det en enda gång (han jobbade bland annat som skribent på Expressen). Jag kan bara säga att han förmodligen hade rätt; själv har jag bara använt det en enda gång under 25 års regelbundet skrivande, och det var i just den här meningen. Gå tillbaka så ser ni också att jag lika väl kunde ha använt antingen punkt eller komma istället...

9 kommentarer:

Albin Selin sa...

Tack! Jag har ingen aning om vad som är rätt eller/och fel när man skriver - jag bara skriver på som en idiot. Men en gång fick jag för mig att ta reda på när det är på sin plats med ett semikolon och jag kom fram till att det som du skriver. Det verkar aldrig vara på sin plats, så jag har aldrig vågat använda det eftersom jag inte vill verka ännu dummare än vad vad jag är. Jag är dum så det räcker ändå. Men nu verkar det ju som jag gjorde en korrekt bedömning av det där krångliga tecknet. Ja, jävlar...,;;; oj:;,.hoppsan;

Albin Selin sa...

...kom fram till att det ÄR som du skriver.

Jag blev lite uppspelt; förstår du,.

Roisin Dubh sa...

Albin: Att inte använda sig av ett ord eller tecken som man egentligen inte har en aning om vad det betyder är inte ett tecken på dumhet, det är ett tecken på intelligens. Så du ska känna dig stolt Albin.

Det är ungefär som med Maradonas otäckt briljanta inlägg från höger med vänsterfoten bakom högerfoten. Man ser förbannat korkad ut om man testar och misslyckas. Antingen vet man hur eller så vet man inte hur. Att fortfarande testa fast man inte vet - DET är tecken på dumhet.

Albin Selin sa...

Men egentligen så vet jag nästan inte vad ett enda av alla ord och tecken som jag vräker iväg betyder...men det verkar inte så många märka.

Dessutom så har jag faktiskt en gång slagit ett inlägg på det där Maradonsviset som det blev mål på. Jag hade ingen aning om vad jag höll på med då heller. ;

Anonym sa...

Jag vet att jag hade en lärare som höll en lång utläggning om semikolon en gång men... jag minns inte vad han eller hon sa. Ja du ser, jag minns inte ens könet på läraren. Ähum, om jag tänker efter minns jag inte särskilt mycket alls från min skoltid. Men jag lärde mej nog iallafall så pass att jag aldrig har använt semikolon. Tror jag. Om jag HAR gjort det så minns jag det inte. Möjligtvis i någon uppsats på högskolan, då fick man ju så mycket annat på pränt som man inte förstod något av så då kunde man lika gärna flippa helt och slänga in en massa konstiga tecken också... Det gick ju hem!

Anonym sa...

Började på Nessers nyaste i morse när jag inte kunde sova. Och vad dyker upp i tredje meningen om inte ett semikolon!

Kan inte minnas att jag nånsin använt detta tecken medvetet.

Albin Selin sa...

Inte jag; heller...

bangalore sa...

Semi kolon; titta jag särskrev.

Roisin Dubh sa...

sär skrev heter det väl än då?