onsdag, november 26, 2008

Mörker, ta min hand

Jag älskar november. På riktigt. Det är exempelvis först då man får gå både till och hem från jobbet i mörker. De flesta man säger det till tittar på en som om man istället hade sagt att man gått med i en belgisk pedofilsekt. Men jag har alltid föredragit mörkret framför ljuset. Jag skulle vara usel som troende eftersom jag skulle få brutal ångest av rädsla att plötsligt se det förbannade ljuset i slutet av tunneln.

Det är också i november som bandyn drar igång. Då får man som en exra bonus frysa lite. Frysa är skönt, speciellt på bandy. Jag har varit bandyn trogen i över 20 år (mitt försök att sluta förra året misslyckades å det grövsta) och de gånger jag haft annat än t-shirt på mig under jackan är lätträknade. Bandy en fredagkväll i november med snöblandat regn är mörker och kyla i dess mest fulländade förening.

Jag är säker på att det är många fler som älskar november utan att de vill säga det rakt ut. Ta bara mina kära bloggkollegor Albin, farbror Tåg och han en trappa upp. De skulle ju drabbas av panikångest på riktigt om de inte fick vara lite novemberbuttra året om. Framför allt skulle de knappt ha något att skriva om. Nej, en jämn och fin novemberångest är poesins frodigaste källa.

November är också en ypperlig månad för skönt vemodig musik. En låt som verkligen känns november på alla sätt, och som jag kan lyssna på hur många gånger som helst året om när jag är ute efter den rätta novemberkänslan, är Lovers Will. John Hiatts originalversion från 1983 är förvånansvärt tam och slätstruken, han lyckades med konststycket att slarva sig igenom sin egen briljanta och högst tänkvärda text. Men i händerna på Bonnie Raitt förvandlades låten till melankoli och en strimma hopp sammanflätat till perfektion. Så luta dig behagligt tillbaka, klicka här och låt novemberkänslan göra dig godmodigt svårmodig...

14 kommentarer:

Albin Selin sa...

...det förbannade ljuset.

Det var nog inte så Gud tänkte när hon snickrade ihop den där tunneln.

Cosmo sa...

Jag har känt Roisin i drygt tjugo år men har aldrig sett karln med en mössa,Det kan vara -20 grader och alla på Zinken har något på huvudet utom Roisin,Jag vet inte om han är rädd om frisyren(som sett likadan ut i tjugo år)eller om han dum,fåfäng eller fruktansvärd hård.Nu är det väl försent för honom att börja använda huvudbonad,för då skulle hans image som bandyprofil rasa.Nu är det dax för torsdagslunch,tonfisksmörgås nersköljt med en flaska Invalid Port.Smaskens!

Roisin Dubh sa...

Efter att ha tänkt efter en stund har jag svaret: Jag är allt. Jag är dum, fåfäng och fruktansvärt hård. Och du har helt rätt - det är verkligen för sent att börja använda mössa nu!

Albin Selin sa...

Snälla, kan du inte ha mössa 12/12! Jag och Bagdad kan välja ut en snygg.

Roisin Dubh sa...

Då kan jag lika gärna ha på mig turkosa pumps, bastkjol och en leopardmönstrad tanktop - det skulle passa mig lika bra som en mössa.

Anonym sa...

Det lät som att man borde vara där du är just den 12/12. Den utstyrseln plus mössa lär ju gå till världshistorien!! Se åtminstone till att någon förevigar det så jag får se. Please?

Anonym sa...

Blir det något Västeråsbesök den 6 december? Garaget är ledigt och Lizzy hyllas (http://www.prismamusik.se/), kan det bli bättre?

Anonym sa...

Låter som om den 12/12 är väl värd att tillbringa i närheten av Roisin om han klär"upp" sig på deta vis dock ej för nära honom så man ej blir beskylld för att känna kisen!
// Örnen

Anonym sa...

"detta" stavas naturligtvis med 2st.t , sry

Roisin Dubh sa...

Det börjar nästan kännas som en happening. Fan vet...

Roisin Dubh sa...

Men nu känner jag att all fokus hamnade på den våta drömmen om att se mig i mössa (bland andra ekivoka kläduppsättningar).

Tolkar jag det som att alla verkligen diggar novemberångest? Och att Bonnie Raitts version av Lovers Will får alla lika glatt deprimerade som den fått mig under ett decennium...?

Anonym sa...

Vete fan om du inte gått å blivit kristen,efter senaste messet.
we salut you.....

Larri

Roisin Dubh sa...

Vilket mess? Jag förnekar allt! Jag skyller på att jag var nykter...

Anonym sa...

Haha...

Love,
Pärra och Vickan


____________________