lördag, december 20, 2008

Ålder är bara en sinnesstämning...

Alessandro Del Piero föddes 1974. Han kom till Juventus från Padova 1993, och fick då till lagkamrater spelare som Gianluca Vialli, David Platt, Dino Baggio och Fabrizio Ravanelli. Salvatore Schillaci - skyttekungen från VM 1990 - hade just lämnat lämnat föreningen. Ni hör själva, det låter som ett lag från forntiden. Icke desto mindre ett grymt lag, men fortfarande med vibbar från fotbollsmålningar i Turins glömda grottor. Nästan.

Säsongen 97-98 vann Del Piero skytteligan med sina 21 strutar ("Den gamla damen" vann naturligtvis även Scudetton det året). Ett decennium senare tangerar han sitt eget målrekord, 34 år gammal. Och det är inte några strumprullare eller tåpajer den forne Trevisosonen åstadkommit. Tvärtom är det klacksparkar, frisparkar och volleyträffar som i högsta grad matchar "Ibras" kavalkad det senaste året. Det är helt sjukt. Det borde vara omöjligt vid hans ålder i det laget i den ligan. Men humlan vet som sagt inte att...

Åt helt motsatt håll finns det de som egentligen är alldeles för unga för att hålla fullgod klass. Men humlan verkar även ha påverkat mina nya favoriter i dessa Youtube- och Idoltider: det argentinska syskonbandet Los Gauchos de Acero. Kolla in den HÄR videon så lär ni charmas som jag. Den sköna lillasyrran (fyra år på inspelningen) är tyvärr lämnad hos föräldrarna numera, men de tre löjligt talangfulla bröderna deltog nyligen i en argentinsk talangtävling och lär inte ha så svårt att matcha föregångare som The Osmonds eller Hanson (om bara någon lär den äldste brorsan att sjunga). Den läskigt kvasireligiösa trion Jonas Brothers blir på sin höjd konkurrenter i Utah. Eller möjligtvis i Jönköping...

En åldersman inom idrotten som till och med överträffar Del Piero är Patrik Järbyn. Säg hans namn och de flesta får en bild i sitt huvud av en idrottsman som är 10-15 år äldre än Sven Nylander. Nästan. Jag blev oerhört förvånad när jag i onsdags läste att han är rankad som nummer 90 i den totala världscupen. Jag tyckte det var en bra placering med tanke på att han i april fyller gubbe och dessutom har ett trasigt knä färskt bakom sig. Nytrasigt alltså, som sig bör i den sporten vid den åldern.

Jag blev inte direkt mindre förvånad när jag i kväll läser att han i dagens Super-G i Val Gardena kom trea! Den snart 40-årige utförsåkaren från Målsryd (försök att hitta en backe där som är högre än Högdalstoppen) var dessutom bara två hundradelar från andraplatsen. Övriga åkare på topp 5 var Werner Heel, Didier Defago, Amrosi Hoffman och Marco Sullivan. Jag är verkligen en gammal alpinnörd, men har aldrig hört talas om någon av dem.

Järbyn var med redan i OS i Lillehammer 1994. Då hette konkurrenterna Alberto Tomba, Markus Wasmeier, Christian Mayer, Lasse Kjus och Kjetil André Aamodt. På damsidan dominerade Vreni Schneider, Deborah Compagnoni, Martina Ertl, Isolde Kostner - och Pernilla Wiberg! Man skulle ju nästan garva om någon av dem dök upp i en direktsändning från Schladming eller Vail i Eurosport i dag.

Men det är otvivelaktigt ett styrkebesked (eller ett uselt betyg till dagens unga utförsåkare). Men vem vet, kanske får vi till slut ett OS-guld på 110 meter häck i London 2012. Av en 36-årig Robert Kronberg...

1 kommentar:

Albin Selin sa...

Jag har aldrig tänka på att det heter "tåpajer"! Kanske för att jag själv aldrig har använt mig av en sådan primitiv manöver. Jag är/var en för nobel spelare (jag spelare?!) för att befatta mig med tåpajer.
Sjukligt sträckt vrist och nätta yttersidor var min målmedicin.